De tweede wereld die ik met jullie wil delen is die van Erimos. Deze wereld heb ik bedacht voor de eindopdracht van de basiscursus van de Schrijversacademie. Het eindresultaat daarvan is op deze site te lezen. De wereld bleef me bezig houden en ik besefte me al snel dat dit best wel eens de wereld van mijn eerste roman zou kunnen worden. Tijdens de specialisatie Fantasy & Science Fiction heb ik de wereld onder begeleiding van Martijn Lindeboom en met de hulp van mijn medecursisten verder uitgewerkt.
Erimos
Tweehonderd jaar na het grote sterven dwaalt de zwevende stad Erimos over de desolate wereld op zoek naar datgene wat het nodig heeft om te overleven: de zielen van de overledenen.
Decennia voor het grote sterven verschenen de titanen in de wereld. Deze reusachtige wezens zaaiden dood en verderf en deden zich te goed aan de zielen van hun slachtoffers. Om te proberen deze monsters te begrijpen trokken de filosofen van Erimos over de wereld. Uiteindelijk hadden ze het wapen om de titanen tegen te gaan: hun taal. Door middel van de titanenwoorden wisten de inwoners van Erimos de serpenttitaan, de Danser, om te brengen. Maar daarmee was de opmars van de titanen nog niet gestopt. Er werd een vers in de titanentaal voorbereid, een vervloeking bekrachtigt met de zielen van alle slaven in de stadstaat, waarmee alle titanen waar ook ter wereld gedood konden worden. Het was een verspreking die het grote sterven veroorzaakte, een hapering in de stem van de koning bij het reciteren van het vers. De vervloeking dode niet alleen de titanen maar al het leven buiten Erimos. Onder druk van de afnemende voedselvoorraden werd de beslissing genomen om met de beenderen van de Danser van de Akropolis van Erimos, een groot basaltmassief, een zwevende vesting te maken.
Er is veel veranderd in de tweehonderd jaar na het grote sterven. Toen de koning vlak na zijn verspreking zelfmoord pleegde nam zijn adviserende raad zijn rol over. Een ontwikkeling die heeft geleid tot het tot stand komen van een directe democratie waarin iedere mannelijke burger een stem heeft. De dertig rechters, dragers van ivoren maskers die hun individualiteit en familiebanden hebben opgeven, zien toe op het naleven van de tradities van de stad en de rechtspraak.
Magie
Om de politieke macht en de kracht van de titanenwoorden van elkaar gescheiden te houden zijn de magische woorden toevertrouwt aan de vrouwen van de stad, waarbij ieder van de zes stammen een van de woorden heeft gekregen. Met deze woorden en van het ivoor vervaardigd van titanenbeenderen worden zielen omgezet in de benodigdheden om te overleven. Zo wordt water en vuur geschapen, de tuinen en de schaarse landbouwgrond vruchtbaar gehouden en de zielen van de overledenen vergaard. Sommige woorden, zoals diegene die nodig zijn om de stad te laten zweven en te sturen, worden geheim gehouden en mogen alleen door speciaal opgeleide vrouwen uitgesproken worden.
Thema’s
De wereld van Erimos draait voor mij om traditie en verandering, de samenhang en het conflict daartussen. Het mag duidelijk zijn dat de samenleving van Erimos in de afgelopen twee eeuwen drastisch veranderd is. In de nasleep van het grote sterven is er weinig keuze geweest. Toch zijn die veranderingen gebaseerd op dat wat er voor kwam. De directe democratie van de stad, bijvoorbeeld, is niet uit het luchtledige ontstaan. Het is gebaseerd op instituties die al voor het grote sterven bestonden. En Erimos zal blijven veranderen. Er is wellicht een equilibrium tot stand gekomen en er zijn groepen die deze status-quo in stand willen houden, maar op de lange termijn is de situatie niet houdbaar. Wil de samenleving overleven zal deze moeten veranderen, goedschiks of kwaadschiks. Uiteindelijk wil ik een overtuigende, gelaagde en complexe samenleving neerzetten en verhalen vertellen over hoe de mensen daarin gevormd worden door en vorm geven aan die samenleving.
Inspiratie
De inspiratie voor deze wereld kwam in een flits. Ik zag ineens de stad, dat zwevende basaltmassief boven die eindeloze woestijn. Ik zag de mensen afdalen naar de dode wereld om ruïnes te plunderen en de zielen van de doden te vergaren. Maar ook dat kwam niet uit het niks. De uiteindelijke inspiratie voor dat beeld is het logo van het computerspel Pillars of Eternity. Dat laat maar weer eens zien dat je nooit weet waar inspiratie vandaan kan komen. De wereld uit dat spel lijkt overigens vrij weinig op die van Erimos. Al worden er wel dingen met zielen in gedaan maar dan eerder zielen als herinnering. Het idee van het gebruiken van zielen als grondstof op een grote schaal komt van het rollenspel Wraith: the Oblivion waar in het dodenrijk zielen worden omgesmolten tot bovennatuurlijk metaal. En als je het hebt over woestijnen in fantasy en SF dan kom je al snel uit op Dune en die invloed ga ik niet ontkennen. Maar toch denk ik dat ik eerder beïnvloed ben door de Dark Sun setting voor Dungeons & Dragons. Ook het computerspel Journey, waarin je een reis maakt door een woestijnlandschap met ruïnes, is een belangrijke inspiratiebron. Het idee van de titanen die plots in de wereld verschijnen heeft natuurlijk zijn oorsprong in kaiju-films en het zal de film Pacific Rim zijn geweest waardoor dat beeld nog op mijn netvlies stond. En hoe ik de titanen voor me zie is erg beïnvloed door sommige eindbazen van de Dark Souls en Bloodborne computerspellen. Het mag duidelijk zijn dat ik gulzig de Griekse oudheid plunder voor deze wereld. Dit is niet alleen omdat ik redelijk wat afweet van deze periode maar ook juist omdat onze samenleving nog steeds beïnvloed wordt door deze periode. We zien de Griekse oudheid niet voor niets als bakermat van de Europese beschaving. Ook was de klassieke periode van Athene een moment van grote ontwikkelingen en veranderingen. Dus ik vond het thematisch goed passen. Mijn fascinatie voor ruïnes uit de oudheid zal een grote invloed blijken op hoe ik de restanten van de oude wereld neerzet. Het idee van het grote sterven (en de naam ervan) is geïnspireerd door de Perm-Trias-massa-extinctie, die ook wel “the Great Dying” wordt genoemd. En uiteindelijk is er nog de inspiratie waar dit alles naar toe moet gaan. Ik weet, net zo min als jullie, hoe de wereld van Erimos er uit gaat zien als ik er mee klaar ben. Wat ik wel heb is een gevoel, en dat gevoel is geïnspireerd door de films Nausicaa of the Valley of the Wind en Princess Mononoke van Hayao Miyazaki, een van mijn grote rolmodellen binnen de fantastische genres. Beide films eindigen met de boodschap dat, alhoewel er veel verloren is gegaan, er een nieuw begin mogelijk is.
Soundtrack
Ook deze wereld heeft zijn muziek.
Agora – https://www.youtube.com/playlist?list=PL3QvdPk6tIUEm2CyPsC_1-KhwaFhudRh2
Assassin’s Creed (Motion Picture) – https://www.youtube.com/watch?v=9BLseWEf2Pk&list=PLh4Eme5gACZEQGvGa0s6Jw-FMkyK1v_LO
Assassin’s Creed Origins – https://www.youtube.com/watch?v=RJU9jaPHeBc
Castlevania: Lords of Shadow – https://youtu.be/zbFdeYISybY
The Elder Scrolls Online – https://youtu.be/zOTIsNELvis
Horizon: Zero Dawn – https://youtu.be/-SNQGyVW_YI
Journey – https://youtu.be/M3hFN8UrBPw
Pillars of Eternity – https://youtu.be/mmAiP__OB9k
Troy – https://www.youtube.com/watch?v=8YT3jTtLbb0&list=PL43097F0167844222
Tyranny – https://youtu.be/GYhj6LRoJxo
300 – https://www.youtube.com/watch?v=R5RgEtcScyU&list=PL6A42B9906E1DBA37
300: Rise of an Empire – https://www.youtube.com/watch?v=tp3pWCzh1hw&list=PL_Q_7AXqQGGyH_Ox_fEYFTDFHGhXXZ45P
Pingback: Wereldbouw – De basis van een taal – Eddie A. van Dijk